Nieuwe website vragenlijst: Welke vragen moet ik stellen aan mijn klant?

Inhoud

Een vragenlijst voor websiteontwerp is een enquête die je aan je klanten voor websiteontwerp geeft om precies te weten te komen wat ze willen met hun nieuwe site.

De vragenlijst helpt je te begrijpen wat de verwachtingen en voorkeuren van je klant zijn als het gaat om websiteontwerp. Tegelijkertijd geeft de vragenlijst je ook een beter beeld van het budget, de tijdlijn en andere belangrijke factoren van je klant waar je rekening mee moet houden.

Op zoek naar een vragenlijst voor websiteontwerp? Dan ben je hier op de juiste plek. In deze blogpost delen we onze ultieme vragenlijst voor webdesign, plus een PDF-sjabloon dat je gratis kunt downloaden en gebruiken.

Waarom een vragenlijst voor websiteontwerp gebruiken?

Je wilt 100% op één lijn zitten met je klant. Dit maakt de weg vrij voor een succesvol project en minimaliseert de kans op miscommunicatie.

Enkele belangrijke dingen die je in je webdesignvragenlijst moet ophelderen zijn de tijdslijn, de omvang van het project en de look & feel waar je klant voor gaat. Als webdesigner ben je waarschijnlijk met meerdere projecten tegelijk bezig en je wilt je zeker niet aan een project verbinden en je vervolgens realiseren dat je klant een doorlooptijd van bijvoorbeeld twee dagen verwacht.

Hetzelfde geldt voor de scope van een project. Als je niet van tevoren duidelijk maakt wat de daadwerkelijke deliverables zijn, kan je klant met extra items, pagina’s of functies komen wanneer jullie over het project praten, en dan doe je misschien wel 2x zoveel werk, zonder dat je je klant extra in rekening kunt brengen.

Dat is waar een vragenlijst voor webdesign van pas komt, je kunt de vragenlijst gebruiken om dieper in te gaan op specifieke zaken en precies vast te stellen wat je klanten willen.

Vragenlijst websiteontwerp

We raden de volgende vragen aan om een beter inzicht te bekomen in de vereisten van je klanten:

  1. Waarom moet wil je je website opnieuw ontwerpen?
    Het identificeren van de behoeften van je klant is een van de eerste stappen in het webdesignproces. Als ze al een website hebben, moet je weten wat ze stoort aan de bestaande opzet.Is het het huidige ontwerp, de prestaties, het uiterlijk, de gebruikerservaring, het hostingbedrijf of iets anders? Bepaal wat er mis is voordat je het goed maakt. Houd in gedachten dat dit een van de cruciale vragen is die je moet stellen bij het bouwen van een website.
    
  2. Aan welke bedrijfsdoelstellingen voldoet je huidige website niet?
    Bijna elke bedrijfseigenaar weet dat hij een website nodig heeft, maar hij denkt niet echt na over wat hij met zijn website wil bereiken. Vraag hen aan welke behoeften de huidige versie niet voldoet, is het de lage conversie, of het niet lukt om de aandacht van bezoekers vast te houden, of is het een uitdaging om bij te werken.Hoe specifieker ze zijn over de tekortkomingen, hoe beter uw werk zal zijn.
    
  3. Welke doelen wil je bereiken met de nieuwe website?
    Deze vraag is het tegenovergestelde van de vorige. In dit geval wil je de mislukkingen identificeren die de bestaande webpagina veroorzaakt en een nieuwe site bouwen die de naamsbekendheid bevordert en klanten positief beïnvloedt.
    
  4. Hoe evalueer je succes?
    Als je het succes van een nieuwe website wilt bepalen, begin dan met de korte termijn en ga vervolgens naar de lange termijn doelen. Vraag je klant wat succes voor hem betekent; wil hij een hoog aantal abonnementen, verkopen of verkeer bereiken.
    
  5. Welke functies wil je dat je website uitstraalt?
    Dit is een van de vragen die je moet stellen voordat je een website ontwerpt, zodat je een efficiëntere pagina kunt maken die zowel voor je klant als voor zijn klanten werkt. Als je deze regel niet toepast, zijn je ontwerpopties eindeloos. Daarom is het cruciaal om met je klant te praten en hem te vragen wat hij van plan is met de toekomstige website om een beter gevoel, uiterlijk of imago te krijgen.
    
  6. Wat vind je wel en niet leuk aan de websites van concurrenten?
    Het analyseren van de sites van concurrenten helpt je om de persoonlijkheid en kenmerken van je website te verduidelijken. Als webdesigner heb je ook een duidelijke visie voor je. Je klant moet je de sites laten zien waar hij van houdt en sites waar hij een hekel aan heeft en je de redenen achter die emoties grondig uitleggen.
    
  7. Welke functies zijn must-have vs. nice to have
    Met het beste websiteontwerp kun je zoveel dingen bereiken, maar niet elke site moet alle functies ondersteunen die er zijn. Enkele van de functies die u meer dan welkom zijn, zijn bijvoorbeeld:
    • Over ons
    • Site zoeken
    • Aanmelden voor nieuwsbrief
    • Meertalig
    • Sociale integratie
    • Blog
    • Betaling
    • Contactformulier
  8. Wie zijn je belangrijkste concurrenten?
    Deze inleidende vraag vereist een beetje engagement van jouw kant. Zodra de klant zijn belangrijkste concurrenten noemt, is het jouw taak om hun online aanwezigheid te controleren. Je moet het webdesign van de concurrenten bekijken, meer te weten komen over de markt en hun betrokkenheid bij sociale media evalueren. Je doel is echter niet om te kopiëren wat al eerder is gedaan, maar om te leren van hun mislukkingen en successen.
    
  9. Missieverklaring van het bedrijf: Dit omvat een zin of twee waarmee u de doelstellingen van het bedrijf uitlegt. Het zou ook wat informatie moeten bevatten over waar de organisatie voor staat en waarom het bestaat. 
  10. Positionering van het product/dienst: Dit is vergelijkbaar met de missieverklaring van het bedrijf, maar dan specifieker voor het aanbod.
  11. Voordeel van de producten/diensten: Bespaart het je klanten geld? Helpt het hen om hun ROI te verhogen? Denk na over hoe je jouw doelgroep precies helpt. 
  12. Vijf woorden die het merk vertegenwoordigen: Denk na over de persoonlijkheid van je merk. Hoe zou je het omschrijven? 
  13. Drie boodschappen die het merk moet uitdragen: Waarom is het merk belangrijk? Deze boodschappen moeten relevant zijn voor jouw doelgroep.
  14. Waardepropositie: Hoe los je de problemen van je klanten op? Dit moet samenvatten waarom iemand uw product zou moeten kopen of in jouw diensten zou moeten investeren.
  15. Hoe situeert het imago van het bedrijf zich tussen deze tegengestelde kenmerken?
    • Mannelijk/Vrouwelijk
    • Eenvoudig/Ingewikkeld
    • Grijs/Kleurrijk
    • Conservatief/Extravagant
    • Benaderbaar/Autoritair
    • Noodzakelijk/Luxueus
    • Plezierig/Serieus
    • Professioneel/Casual
    • Modern/Klassiek
    • Sportief/Elegant
    • Extreem/Veilig
      
  16. Welke kleuren vertegenwoordigen het bedrijf?
  17. Welke kleuren ziet u liever niet terug bij het bedrijf?
  18. Welke eigenschappen en/of emoties wilt u aan het bedrijf koppelen?
  19. Hoe zou je het bedrijf beschrijven aan een vriend?
  20. Welke andere merken zouden bevriend zijn met het bedrijf?

Conclusie: Ga je volgende webdesignproject zo goed mogelijk geïnformeerd aan

We hopen dat deze verzameling vragen je van dienst kan zijn bij het benaderen van je volgende webdesignproject.

Het doel is om ervoor te zorgen dat jij en je klanten vanaf het begin op één lijn zitten, zodat je een website kunt maken waar ze zeker van zullen houden. Bovendien kan je mogelijke problemen achteraf voorkomen door vanaf het begin alles op een rijtje te zetten.

Ga dus gewapend met deze vragen je volgende project in en je zal zeker succes boeken.

The Creators BV

Als gevestigde waarde in de Belgische markt als website bouwer voor bedrijven, maar ook als white-label voor andere agencies delen wij maandelijks inzichten die de online productiviteit van bedrijven en ondernemers  stimuleren.

Deel het artikel

Meer tips & tricks